Tekstgrootte
Wij willen een plek zijn waar de kinderen zichzelf kunnen zijn, kunnen leren zonder gepest of uitgelachen te worden en met plezier naar school gaan. Wij geven onderwijs waarbij ieder kind uitgedaagd wordt en zich optimaal kan ontwikkelen. Als team richten wij onze schoolomgeving zo in dat er veiligheid en betrokkenheid is.
Er zitten ongeveer 400 leerlingen op onze school.
Het is verstandig om uw kind aan te melden als het drie jaar oud is. Kom gerust eerst een keer kijken bij ons in de school. U kunt telefonisch contact met ons opnemen via 0299-641270 of via het contactformulier. We plannen graag een afspraak voor u in.
Alle basisscholen hebben de taak onderwijs te geven. Ze hebben de zorg en de plicht om dit zo goed mogelijk te doen. Dit is verankerd in de wet. Wij willen voor alle kinderen op onze school een zo goed mogelijk ontwikkelproces ondersteunen. Elk kind heeft recht op de ondersteuning die hij/zij nodig heeft. In ons ondersteuningsplan hebben wij beschreven hoe deze ondersteuning er specifiek uitziet. Mocht u hier interesse in hebben dan kunt u dit kenbaar maken bij de directie.
Door observaties en het opbouwen van een band met de kinderen, hebben we al snel in kaart hoe een leerling functioneert in de groep. Na elk blok nemen we vanaf groep 3 toetsen af om de ontwikkeling nauwgezet te volgen en kunnen wij aansturen op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Ons doel is om het beste uit ieder kind te halen.
Om de ontwikkeling van onze leerlingen goed in kaart te brengen, maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem (LVS). Een LVS bestaat uit een groot aantal, op landelijk niveau vastgestelde toetsen. Op De Vlieger maken we vanaf groep 3 gebruik van de Cito-toetsen om de parate kennis op het gebied van rekenen, spelling, technisch- begrijpend lezen te volgen. Cito hanteert scores van I t/m V, waarbij het Nederlands gemiddelde aangehouden wordt. I staat voor ‘ver boven gemiddeld’, II voor ‘boven gemiddeld’, III voor gemiddeld, IV ‘onder gemiddeld en V voor ‘ver onder gemiddeld. Daarnaast maken we gebruik van de AVI-toetsen voor het technisch lezen. De groepen 1-2 volgen wij met de ontwikkellijnen van ParnaSsys.
De resultaten worden verwerkt in het systeem ‘Leeruniek’. Binnen dit systeem krijgt de leerkracht zicht op de behaalde scores en de ontwikkeling ten opzichte van het vorige toetsmoment. Vanuit deze scores en de scores vanuit de methode gebonden toetsen worden op school-, groeps- en leerling niveau de resultaten bekeken en besproken. Door het analyseren van deze resultaten wordt er bepaald waar er op school-, groeps- en leerlingniveau extra aandacht of uitdaging aan moet worden geschonken.
De sociaal-emotionele ontwikkeling brengen we in kaart door middel van observaties. We maken plannen aan de hand van een aantal domeinen, namelijk:
omgang met jezelf
omgang met volwassenen
omgang met leeftijdsgenoten
omgang met spel/taak
Twee keer per jaar wordt dit ingevuld en nabesproken op school-, groeps- en leerling niveau. Bij het analyseren van deze resultaten worden interventies ingezet met als doel een goed klassenklimaat te creëren. De interventies worden vastgelegd in het programma ‘Leeruniek’. Mochten er specifieke leerling acties naar voren komen dan wordt dit besproken met de ouders. Het onderdeel sociaal-emotionele ontwikkeling komt terug in het kind-ouder-leerkracht gesprek en gegevens worden verwerkt in het digitale portfolio van het kind. Kinderen vullen vanaf groep 6 naast de leerkracht ook zelf een vragenlijsten betreft schoolveiligheid in.