Tekstgrootte
Wij begeleiden de kinderen in hun ontwikkeling en helpen de kinderen de wereld om zich heen te leren kennen en structureren. Wij willen samen met u als ouder het beste uit de kinderen halen.
Wij hebben 16 groepen. Onze vier groepen 1-2 liggen aan het speel-leerplein en werken samen aan de actuele thema's die de kinderen aangeboden krijgen. Vanaf groep 3 hebben wij enkele (homogene) groepen. Het aantal leerlingen per groep kan variëren. Wij streven een groepsgrootte na van 20 tot 25 leerlingen en een maximum van 30 leerlingen.
Ieder kind is anders en zal de leerstof in een eigen tempo opnemen. Om hieraan tegemoet te komen, bieden wij tijdens de basisvakken een korte en interactieve instructie. Dit doen we met behulp van het EDI-model (Expliciete Directe Instructie). De basisgroep kan na deze instructie aan de slag. Voor een aantal kinderen volgt de verlengde instructie (intensief) aan de instructietafel met de leerkracht. Voor de kinderen die extra uitdaging nodig hebben, is er verrijkingsstof. Kinderen krijgen instructie in de plusklas en maken uitdagende oefeningen in de klas. De leerkracht loopt bij het zelfstandig werken hulprondes om individuele begeleiding aan de kinderen te geven.
De school, de leeromgeving is op de kinderen ingericht. In elk klaslokaal staan tafels waaraan de kinderen zelfstandig of samenwerkend hun werk kunnen maken. In de kasten staan spelletjes, leerboeken, schriften en mappen van de kinderen. Dit alles staat op een vaste plek, zodat deze makkelijk te vinden en te pakken zijn. We werken ook regelmatig met flexibele werkplekken. De kinderen mogen zelfstandig een verstandige werkplek kiezen als ze binnenkomen. In de centrale hal is er ruimte om samen te leren en wordt er bij het lezen klasdoorbrekend gewerkt.
In onze dagelijkse onderwijspraktijk staat het ontwikkelen van de zelfstandigheid centraal. Kinderen krijgen binnen duidelijke kaders van de leerkrachten gelegenheid op hun eigen niveau de leerstof zelfstandig te verwerken. Ze worden niet aan hun lot overgelaten, integendeel, de zelfstandigheid van leerlingen vraagt veel extra aandacht van de groepsleerkracht. Leerlingen die de stof zelfstandig kunnen verwerken hoeven niet op die instructie-momenten te wachten en kunnen nog beter hun eigen tijd indelen.
In de onderbouw wordt spelend geleerd d.m.v. het werken met verschillende thema’s. Wij werken ervarings- en ontwikkelingsgericht.
Voor de onderbouwgroepen gebruiken we de methode ‘Kleuterplein’. Deze methode omvat alle domeinen die voor de onderbouwgroepen zijn gedefinieerd, zoals taal-lezen, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie, burgerschap, bewegingsonderwijs, drama, muziek, beeldende vorming, voorbereidend schrijven en Engels.
Vanaf groep drie komt het accent meer te liggen op de cognitieve vakken: taal, spelling, lezen en rekenen. De ochtenden in deze groepen zijn vooral gevuld met een interactieve instructie en verwerking van deze vakken, met extra aandacht voor eigenaarschap en zelfstandigheid met behulp van een weektaak. We werken bij deze vakgebieden op drie niveaus; basis, intensief en verrijkt.
In de middag is er in groep drie tijd voor extra buiten spelen, beeldende vorming, wereldoriëntatie en spelactiviteiten. Vanaf groep vier komen andere vakgebieden zoals natuur, techniek, geschiedenis en aardrijkskunde binnen de thema's van onze methode Faqta aan bod. Verkeer en Engels worden ook in de groepen aangeboden. Ieder jaar hebben wij twee schoolbrede thema's die wij gezamenlijk open- en afsluiten en waarbij samenwerkingsopdrachten centraal staan. De creatieve vakken zoals muziek, handvaardigheid en tekenen zijn wekelijks opgenomen in ons lesaanbod. Onze muziekdocent geeft een gezellige en leerzame muziekles. Tijdens onze talentmiddagen krijgen de kinderen de kans om zich op een talentonderwerp meer te verdiepen.