Tekstgrootte
KC De Vlieger is een toekomstgerichte basisschool, in een hechte samenwerking met een sportieve opvang, met een oecumenische identiteit. Wij staan open voor vernieuwingen en behouden wat goed is. Een plek waar kinderen met plezier naartoe komen, zichzelf mogen zijn en hun talenten mogen ontwikkelen, om zich zo klaar te maken voor de toekomst. In een veilige, uitdagende en gestructureerde speel- en leeromgeving worden kinderen betrokken en gestimuleerd om nieuwe dingen te leren en te onderzoeken. Kinderen, ouders en het team werken samen en zijn betrokken. We hechten belang aan een stevig en positief pedagogisch en sociaal klimaat en bieden kinderen ruimte om zich optimaal te ontwikkelen.
‘Een plek waar iedereen zich thuis voelt en zichzelf kan zijn’
Binnen KC De Vlieger vinden wij veilig een belangrijke kernwaarde. Dit is veiligheid in de breedste zin van het woord. Onze werkwijze zorgt voor helderheid en draagt bij aan de rust in ons gebouw. De manier waarop wij ons bewegen in het gebouw en hoe wij met elkaar en materialen omgaan leven wij op die wijze na. Met het gezamenlijk maken van afspraken dragen de kinderen hun eigen steentje bij aan het creëren van een veilige, plezierige en uitdagende omgeving. We stimuleren de individuele ontwikkeling, waarbij elk kind ook verantwoordelijk is voor de omgeving in en rond het gebouw. Het goed in je vel zitten en jezelf durven zijn staan centraal bij het welbevinden van onze kinderen in het kindcentrum. De lessen vanuit de Vreedzame school onderschrijven deze gedachten. Samen leren, samen werken en samen groeien in een veilige omgeving vinden wij van belang in ons kindcentrum. De kinderen zijn verdeeld in verschillende groepen waarbij er in elke groep een ander ontwikkelaspect specifieker naar voren komt. We hebben de volgende groepen:
kinderdagverblijf (0-4 jaar)
onderbouwgroepen (4-6 jaar)
middenbouwgroepen (6-9 jaar)
bovenbouwgroepen (9-12 jaar)
Voor en na schooltijd is er nog een groep kinderen die naar de BSO (Buiten Schoolse Opvang) gaan binnen het KC.
‘Betrokken zijn vanuit jezelf en samen met je omgeving’
In onze activiteiten en lessen creëren we betrokkenheid. Betrokkenheid bij onszelf, de ander en de omgeving. De doorgaande lijnen bieden kinderen van nul tot twaalf jaar de ruimte om samen te werken en van en met elkaar te leren. Er worden uitdagende thema's aangeboden waarbij de buitenwereld naar binnen wordt gehaald. Binnen thema's en activiteiten wordt er samengewerkt en op een aantal momenten groepsdoorbroken gewerkt. Maatschappelijke betrokkenheid en interesse in de ander dragen wij vanuit onze oecumenische identiteit. De doorgaande lijnen binnen de school bieden kinderen van nul tot twaalf jaar de ruimte om samen te werken en te leren van en met elkaar. Wij betrekken ouders/verzorgers bij ons onderwijs door sterke communicatie, frequent overleg en een krachtig ouderportaal waarin de informatie over het kind zichtbaar is.
‘Nieuwsgierig in de wereld om je heen’
Verwondering (nieuwsgierigheid, ontdekken, betrokkenheid).
Om je binnen je eigen kunnen optimaal te ontwikkelen is nieuwsgierigheid een voorwaarde. Wij zien dat kinderen het van nature in zich hebben om nieuwsgierig te zijn. De medewerkers stimuleren dit van jongs af aan en geven de ruimte om de wereld om zich heen te verkennen. Binnen de thema wordt er onderzoekend gewerkt om de ruimte te bieden aan onderzoekend en ondernemend leren. In ons lesaanbod wordt betrokkenheid gestimuleerd door prikkelende activiteiten en werkvormen.
‘Groeien en uitgedaagd worden door eigenaarschap en reflectie’
Zelfstandig (reflectie, eigenaarschap, uniek, talent, portfolio, kind/coach).
Wij bieden ieder kind de kans om zich op zijn eigen wijze en naar eigen kunnen optimaal te kunnen ontwikkelen. Zo hebben wij een passend aanbod voor ieder kind. Wij zorgen op basis van mentorgesprekken in de opvang, kindgesprekken in onderwijs en observaties aan te kunnen sluiten bij de ontwikkelbehoefte van ieder kind. Dit ziet er bij de babygroep natuurlijk anders uit dan in de bovenbouwgroep. In alle groepen gaan medewerkers uit van de kwaliteiten van ieder kind en laat het aanbod aansluiten bij de behoefte van ieder kind. In de groepen van nul tot vier jaar hebben de pedagogisch medewerkers mentorgesprekken met de kinderen. De inhoud van deze gesprekken staan in verbinding met het kind volgsysteem. In de groepen vanaf vier jaar hebben de kinderen kind-coach gesprekken met de leerkracht en vullen in het portfolio hun periodedoelen aan. In deze groepen reflecteren de kinderen op hun leerproces aan de hand van gesprekken en met behulp van reflectie. Als kinderen ons kindcentrum verlaten hebben zij hun rugzak zo gevuld dat zij in staat zijn hun eigen keuzes te maken en hun kwaliteiten optimaal te benutten richting de toekomst.
‘Uniek zijn en jezelf ontwikkelen op verschillende talenten’
Wij waarderen de eigenheid van ieder mens. Ieder kind is uniek en heeft talenten. We bieden kinderen kansen om zich op eigen wijze en naar eigen kunnen zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Kinderen krijgen aangeboden wat bij hen past en groei wordt gestimuleerd. Wij bieden een aanbod met differentiatie op diverse gebieden. Talenten stimuleren wij in ons KC. Wij bieden naast een pedagogisch en didactisch aanbod ruimte voor beweging, sport, ICT, muziek en creatieve vakken.