Tekstgrootte
Wij zijn een Vreedzame School. Wij werken daarom ook met de methode ‘Vreedzaam’. Dit is een methode voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Vreedzaam is een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. Het hart van Vreedzaam wordt gevormd door een lessenserie. Het programma bestaat uit zes blokken. In iedere groep staat hetzelfde thema centraal, maar wordt het aangeboden op het niveau van de groep. Wij starten het schooljaar altijd met 'De Gouden Weken', waarin groepsvorming en je veilig kunnen voelen centraal staat en een belangrijke basis vormen. Op het prikbord in de klas zien de kinderen waar ze tijdens de lessen over gesproken hebben. Ook de afspraken die tijdens de lessen worden gemaakt, komen daarop te hangen.
De doelstelling van de Vreedzaam is dat iedereen zich binnen de school, personeel, leerlingen en ouders, zich verantwoordelijk voelt voor een prettige, positieve sfeer. We werken aan een school waar het verantwoordelijkheidsgevoel van kinderen steeds meer toeneemt. Er worden groepsvergaderingen(bordsessies) gehouden en er is een kindcentrumraad samengesteld. Kinderen hebben zo een stem binnen de school als het gaat om veranderingen, wensen en aanpassingen binnen de school als organisatie. Er is sprake van betrokkenheid bij elkaar, waarbij kinderen hun conflicten zelf proberen op te lossen. Als dit niet lukt, kunnen ze de hulp inroepen van mediatoren (dit zijn kinderen uit de bovenbouw die hiervoor geselecteerd en opgeleid zijn). Iedereen leert zo op een positieve manier met elkaar om te gaan.
Meer weten over de Vreedzaam? Op de website van Vreedzaam kunt u meer lezen over dit concept.